رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای طرح دارویار، گامی موثر در کنترل قاچاق دارو و جلوگیری از فروش دارو بصورت غیرمجاز است.

 اجرای طرح دارویار گامی موثر جهت کنترل قاچاق دارو

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری طرح دارویار که ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این طرح به‌منظور هدف‌مندتر شدن عرضه و تحویل انواع دارو در جهت توزیع یارانه دارو مناسب با نیازهای دارویی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح دارویار هزینه‌ای برای بیمار ندارد، افزود: با همکاری بیمه ها در این طرح، هزینه برای بیماران کمتر می شود و افراد فاقد بیمه نیز تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار می گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این اقدام در کنترل قاچاق دارو و عدم فروش دارو تا ۷ برابر قیمت واقعی اثربخش بوده، گفت: داروها در ۴ دسته پوششی، غیرپوششی، موارد عدم نیاز به نسخه پزشک و داروهای گیاهی و مکمل غذایی دسته‌بندی می‌شوند، وقتی که فردی بیمه شده است، ۳۶۶ نوع داروهای غیرپوششی برای آنها افزایش قیمت ندارد همچنین ۱۱۹ داروی بدون نیاز به نسخه، داروهای گیاهی و مکمل نیز شامل افزایش قیمت نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه سامانه تیتک با هدف رصد کامل انواع داروها در تمامی داروخانه‌ها به‌زودی در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال می‌شود، ادامه داد: در اینصورت مشکل کاهش‌ دارو از بین می‌رود.

در ادامه ناصر وحدتی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: با اجرای طرح دارویار ورود مواد اولیه با ارز ترجیحی صورت می‌گیرد به این ترتیب مشکل کمبودهای دارویی برطرف شده است و مردم تحت فشار مالی قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه داروهای ویتامینی و تحت لیسانس با وجود آنکه با ارز آزاد وارد می‌شوند، افزایش قیمت ندارند و بیماران نیازمند به این داروها می‌توانند با همان نرخ قبلی داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند، افزود: دولت با اجرای طرح دارویار برای رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود پیدا کرده و با بازرسی‌های روزانه اجرای این طرح، داروخانه‌ها کاملا کنترل می‌شوند.

وحدتی به موضوع عطاری‌ها بعنوان یکی از معضلات، یاد کرد و گفت: این گروه صنفی از ما مجوز نمی‌گیرند و داروهایی مانند ریتالین و حتی مخدرها را ارائه می‌کنند، مسئولان پیگیری می‌کنند تا عطاریها به‌خوبی کنترل شوند.

 علیرضا رمزی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست، اظهار کرد: پس از اجرای طرح‌ نسخه‌نویسی الکترونیکی، بیمه سلامت همگانی رایگان دهک‌های ۱، ۲ و ۳، پزشک خانواده و نظام ارجاع، طرح دارویار با هدف جلوگیری از افزایش هزینه درمان اجرا شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.